Press

I have occasionally given interviews which have appeared in the specialized mathematics press, as well as in the national Spanish press. Below is a sample of these interviews, and some related reports.

• 35 proyectos de investigación innovadores en distintos ámbitos de la ciencia consiguen el apoyo de la Fundación BBVA. Online Version.
    El País
    (reports appear in other newspapers such as ABC here and La Vanguardia here).
  • La ‘iRoja’ de la ciencia arrasa en los mejores centros del mundo. Online Version
    El Mundo
    (Joint Report on the eleven Spanish scientists: José Miguel Jiménez, Joan Massagué y Josep Baselga, Álvaro Pelayo, Avelino Corma, Juan Ignacio Cirac, Pablo Jarillo-Herrero, José Carmena, Rafael Yuste, Álvaro Pascual-Leone, and Antoni Ribas)
  • Matemáticos. Cinco cabezas prodigiosas. PDF Version. Online Version
    El País Semanal
  • Álvaro Pelayo, matemático. Universidad de Washington (St. Louis, EE UU). PDF Version
    Época
  • Álvaro Pelayo, profesor de Berkeley, mejor matemático joven español. Online Version
    La Vanguardia
  • Entrevista a Álvaro Pelayo, Premio José Luis Rubio de Francia 2009. PDF Version
    Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española
  • Álvaro Pelayo, mejor matematico joven español. Online Version
    El País
  • Pelayo Receives Rubio de Francia Prize. PDF Version
    Notices of the American Mathematical Society
  • Álvaro Pelayo is the Rubio de Francia Research Prize. PDF Version
    Newsletter of the European Mathematical Society
  • Álvaro Pelayo es el Premio Rubio de Francia. PDF Version
    Boletín de la Real Sociedad Matemática Española
  • La Real Sociedad Matemática concede a Álvaro Pelayo su premio para investigadores menores de 32 años. Online Version
    Matematicalia
  • El mejor matematico joven español del año es profesor universitario en Estados Unidos. Online Version
    El Economista

The following are articles I wrote for a general audience (en Español/in Spanish).

1. Article at the invitation of the BBVA Foundation (February 2024): Geometría simpléctica: de los movimientos planetarios a las misiones espaciales (en Español/in Spanish).
    BBVA Foundation Website
  2. Tribuna in newspaper El País (October 2023): La inminente y necesaria transformación de las universidades públicas (con Francisco Marcellán, en Español/in Spanish).
    Publisher Website (Text)
  3. Tribuna in newspaper El País (April 2023): La investigación básica en matemáticas: un motor esencial para España (en Español/in Spanish).
    Publisher Website (Text)
  4. Opinion article in Bulletin of the Royal Spanish Mathematical Society (May 2022): The internationalization of mathematics in Spain (en Español/in Spanish), Boletín de la Real Sociedad Matemática Española 760 (2022) 3-4.
    Publisher Website (Text)    Publisher Website (PDF)

An investment in knowledge pays the best interest.
B. Franklin